sobota 11. októbra 2014

kalocsa

Ako dieťa ma vždy fascinovalo ako moja babka vyšívala obrusy. Dodnes si pamätám ako som presedela pri nej hodiny keď vyšívala obrus s jemnými fialkami. Veľmi sa mi páčil a obdivovala som ako babuška ihlou "kreslí" po plátne.
Láska k výšivke mi zostala dodnes. Keď som bola staršia každé letné prázdniny som vyšila nejaký obrúsok aj ja. Ten som potom zväčša darovala mamine k septembrovým narodeninám. :) Veľmi ma vždy poteší, keď si ten "nemotorne" vyšitý obrúsok mamina prestrie doma aj dnes.
V posledných dňoch som sa nejako prirodzene opäť začala vracať k výšivke. Vyšívam však zatiaľ len drobnosti tak,  aby som bola schopná ich dokončiť.
Už dávnejšie som čítala článok o maďarskom regióne Kalocsa, ktorého tradícia ma neskutočne uchvátila.
Tento kraj sa preslávil najmä nádhernými florálnymi maľbami na stenách...
 
 
...štipľavou červenou paprikou, ktorú v girlandách sušia na odkvapoch...
 
 
...a "pansky" vyšívanými ľudovými krojmi, ktoré sú pre mňa neskutočnými umeleckými dielami.
 
 
Výšivka Kalocsa má prekrásne vzory a páči sa mi aj jej technika, ktorá pôsobí bohato vďaka vysokému reliéfu a veľkým nahusto kladeným stehom. Nádherne vyzerá nielen na krojoch.
Veľmi ma zaujalo ako ju použila napríklad austrálska dizajnérka Alice Mc Call v jej jarnej kolekcii 2012/2013. Čistota línií, ženskosť, originalita a závan folku sú presne to čo sa mi na šatách páči...
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
Podobnú výšivku nájdeme aj v iných kultúrach. Veľmi podobná je napríklad mexická, čínska, marocká, sicílska, ruská ale aj naša slovenská- najmä tá z podpoľania. Ale o nich ešte určite niečo v budúcnosti napíšem ;)
Pripájam ešte zopár skvostných inšpirácií, a už navliekam bavlnku do ihly...;)
 
 
 
 
 
 
 
 
Touto výšivkou som si ozdobila aj svoje "popolnočné" svadobné šaty. Zhodou náhod som ich vyšívala počas letných prázdnin...:)
 
 

2 komentáre:

  1. i mne horí srdce pre výšivky <3
    popolnočné svadobné šaty, tak milé...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ďakujem...tie šaty zbožňujem a mám chuť si za každý rok manželstva pridať na ne ďalšiu vyšívanú drobnosť...to by bola krása o pár rokov... :)

    OdpovedaťOdstrániť